زندگی نامه مخترع سینما

علم و تفکر

زندگی نامه مخترع سینما

مخترع سینما

لوئیس لومیر که از او و برادرش «آگوست» به عنوان مخترعین سینما یاد می‌شود، 149 سال پیش در ششم اوت 1964 در فرانسه متولد شد.

 برادران «لومیر» در 11 جولای 1895 با تولید تصویر متحرک و پایه‌گذاری اولین نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی، نام خود را در تاریخ به عنوان مخترعین سینما ثبت کردند.           

«آگوست» و «لوئیس لومیر» در سال‌های 1862 و 1864 در شهر «بزانسون» فرانسه متولد شدند و در سال 1870 برای تحصیل در بزرگترین مدرسه فنی لیون عازم این شهر شدند.

«آنتونی لومیر»، پدر برادران لومیر صاحب یک کارخانه ی عکاسی بود که لوئیس به عنوان فیزیکدان و آگوست به عنوان مدیر در آن کار می کردند . پس از بازنشستگی پدر برادران لومیر، در سال 1892 آنها شروع به ساخت تصاویر متحرک کردند و در 13 فوریه 1895 دستگاه ابداعی خود را به نام «سینماتوگراف» ثبت کردند.

«سینماتوگراف» دستگاهی بود که هم برای نمایش فیلم و همچنین برای تصویربرداری از آن استفاده می‌شود. اولین فیلم در 19 مارس 1895 کارگران کارخانه‌ی لومیر را به تصویر کشید که در حال ترک کارخانه بودند.

برادران «لومیر» در اولین نمایش فیلم عمومی به شکل امروزی در 28 دسامبر 1895، 10 فیلم کوتاه شامل اولین فیلم خودشان را در «گراند کافه» پاریس به نمایش گذاشتند. مدت زمان هر فیلم حدود 50 ثانیه بود.

برادران لومیر با نخستین نمایش رسمی‌، سینما را به عنوان یک رسانه‌ی گروهی مستقل یک زبان و نمایش نوین معرفی کردند.

از آنها چند فیلم کوتاه باقی مانده است که نه تنها اولین فیلم‌های سینمایی جهان، بلکه اولین فیلم مستند و کمدی دنیا نیز در میان آنها یافت می‌شود. اگرچه آنها در ابتدا به اختراع خود با نوعی تردید می‌نگریستند، اما اختراع آنها تمام مردم جهان را به خود جلب کرد و امروزه در مقیاسی وسیع‌تر، هنرهای تصویری و رسانه‌های تصویری نقطه‌ای از جهان را بی‌تسلط نگذاشته‌اند.

سینما

سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر فناوری است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست . یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده میشود ،از عناصر تصویر (به صورت مجموعه ای از فریم ها ) و صدا (گفتگو ، صدا ،و موسیقی) تشکیل شده است . یک فیلم بر اساس فیلمنامه و توسط مجموعه ای از بازیگرها،کارگردان، فیلم بردار وعوامل دیگر ساخته می شود . سینما جدیدترین شاخه هنر ،معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی ترین و محبوب ترین تولیدات هنری را ارائه می کند . سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته می شود .

در ایران هر ساله روز 21 شهریور به عنوان روز سینما گرامی داشته می شود .

ریشه نامگذاری

واژه سینما از واژه یونانی به معنای جنبش گرفته شده است .

ساختار سینما

منشأ اصطلاح سینماتوگرافی واژه‌ای یونانی (کینه ما) به معنای حرکت است. سینماتوگرافی به معنای «حرکت نگاری» یا فن ضبط حرکت است. تاریخ تکامل و تحول سینما را به طور کلی می‌توان به سه دوره  عمده (با تأکید بر فنون و تکنیک‌های سینمایی) تقسیم‌بندی کرد :

1-دوره سینمای صامت : در سال1995دوره سینمای صامت آغاز شد. این دوره به زمان سینمایی بدون صدا و ساخت فیلم سیاه و سفید مربوط می‌شود.

2- دوره سینمای ناطق :در سال 1927عصر فیلم صدادار آغاز شد و عامل صدا، عملاً سینما را به صورت یک هنرسمعی _بصری در آورد .

3- دوره سینمای رنگی : از اواخر دهه 1930 میلادی با اختراع فیلم رنگی آغاز شد .

اکران

اِکران واژه‌ای فرانسوی به معنای پرده سینما است که در فارسی هم استفاده می‌شود. در فارسی، واژه اکران معنی «به نمایش درآوردن» نیز گرفته‌است. چنان‌که می‌گویند «روز اکران این فیلم نزدیک است »

نقد سینما

تعریف نقادی فیلم یعنی تحلیل و ارزیابی فیلم‌ها. به صورت کلی، این کارها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ نقادی فیلم توسط افراد صاحب‌نظر در رشته فیلم‌سازی و نقادی روزنامه‌ای که به صورت روزمره در روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها دیده می‌شود.

منتقدین فیلم که برای روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌های گروهی کار می‌کنند، به‌طور عمده بر روی فیلم‌های جدید نظر می‌دهند. آن‌ها به صورت عادی فقط یک بار فیلم مورد نظر را دیده و فقط یک یا دو روز وقت دارند تا نظر خود را ارائه نمایند. علی‌رغم این موضوع، منتقدین تأثیری عمده بر فیلم‌ها دارند. به‌خصوص آن‌هایی که دارای یک نوع خاص هستند. نشریات تخصصی زیادی در زمینه نقد فیلم در جهان وجود دارند. به عنوان مثال کایه دو یک مجله سینمایی تاثیر گذار و معتبرcahiers du cinema  فرانسوی است که در سال ۱۹۵۱ توسط آندره بازن، ژاک دونیول-والکروز و ژوزف-ماری لودوکا بنیان گذاشته شد. ماهنامه فیلم مجله تأثیر گذار و معتبر ایرانی. این ماهنامه از سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت کرد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه مسعود مهرابی است.